Adakah anda benar-benar lapar
tokomodemku Posted on 3:26 pm

Adakah anda benar-benar lapar?

Adakah anda benar-benar lapar?Adakah anda benar-benar lapar

Menurut Michelle May dalam bukunya yang berjudul “Am I Hungry?” , Kelaparan ialah cara tubuh anda memberitahu anda bahawa anda memerlukan materi bakar , sehingga ketika timbul perasaan ingin makan bukan kerana lapar , maka anda tidak akan pernah merasa puas ketika makan.

Jika anda benar-benar mencicipi lapar , bermakna memang anda diharuskan oleh tubuh untuk makan , tetapi ingat bahawa anda sedang berdiet , jadi hidangan makan perlu dikurangkan atau lebih dikawal. Jangan mentang-mentang lapar , terus anda makan sesuka hati tanpa batasan.

elakkan stres
Sebetulnya stres boleh membuat seseorang menjadi kurus dan gemuk , tergantung dari kebiasaan individu yang sering dilakukannya. Namun , melihat data atau survey secara keseluruhan , orang yang mengalami stres tidak boleh terlalu lama memikirkan hal-hal yang baik untuk dirinya ataupun tidak.

Tidak jarang yang ketika dilanda stres membuat dirinya jadi hobi pengambilan minuman beralkohol dan juga tidak bisa untuk mengawal hidangan makan. Hal ini akan memberi kesan buruk bagi kegiatan diet yang sedang anda jalani , untuk itu elakkan tekanan seboleh mungkin.

Minum teh hijau

Pada beberapa bulan lalu , saya telah menuliskan kegunaan teh hijau bagi kesihatan ataupun kecantikan. Tubuh anda akan terpelihara dengan baik bila setiap hari mendapat nutrisi yang cukup , sumbernya boleh dari mana saja , salah satu contohnya ialah teh hijau yang boleh membantu menurunkan berat tubuh seseorang.

Berdasarkan hasil penelitian , minum teh hijau 2 sampai 3 cawan sehari akan membantu mengoptimumkan pembakaran lemak di dalam tubuh. Tidak hanya itu , teh hijau juga mengandungi beberapa sebatian yang dipercayai dapat mengurangkan risiko kanser.

Kurangkan hidangan makan

Menurut Dr. Florence dalam laman webnya , mengurangkan hidangan makan ialah langkah yang cukup berkesan untuk meningkatkan angka kejayaan kegiatan diet seseorang. Perlu diingat bahawa ‘kurangkan’ tidak sama dengan ‘tidak makan’. Pada dasarnya , mulai sekarang anda kurangkan hidangan makan , boleh tiga suku atau setengah daripada biasanya.

Elakkan juga makanan yang diproses segera

Di pasar raya banyak bungkusan daging yang diproses ibarat nugget atau jenis fast food lain ibarat spageti dan burger. Makanan-makanan ibarat itu lebih baik anda elakkan juga kerana tidak sihat dan banyak poket lemak. Bila anda tidak boleh menahan diri , lebih baik hentikan kegiatan diet anda sekarang juga.

Jangan makan makanan yang digoreng
Tadi sempat dibahas sedikit bahawa salah satu punca kenaikan berat tubuh ialah pengambilan makanan yang digoreng-goreng. Sebetulnya tidak semua membuat perut semakin gendut , tetapi jauh lebih baik bila anda mengurangkan hidangan atau bahkan menghentikan kebiasaan ngemil gorengan. Ini juga bertujuan semoga anda terhindar dari penyakit kolesterol yang dihadirkan oleh kawanan lemak dalam tubuh.

 

Sumber: https://haciati.co/facebook-hadirkan-fitur-donor-darah-di-india/